Εκτεταμένη αναζήτηση

Αρχική / Blog - Εκδηλώσεις / Εκδηλώσεις / Συναντήσεις με σημαντικούς ανθρώπους 3η συνάντηση

Συναντήσεις με σημαντικούς ανθρώπους 3η συνάντηση

Συναντήσεις με σημαντικούς ανθρώπους 3η συνάντηση

Συναντήσεις με σημαντικούς ανθρώπους 3η συνάντηση

Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2018 19:00

Ευριπίδης στην Κηφισιά (Κηφισίας 310)

 «Ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς»

 

Ο ακαδημαικός Μανόλης Κορρές και η μουσικός Σύλβια Κουτρούλη συζητούν με τον δημοσιογράφο Γιάννη Μπασκόζο για τα ζητήματα της πολιτιστικής κληρονομιάς. Τι θεωρούμε σήμερα ως κληρονομιά και ποιος ο ρόλος και η ευθύνη της πολιτείας, των καλλιτεχνών, των πολιτών και  των μέσων ενημέρωσης για την τύχη των μνημείων του παρελθόντος;

 

Μανόλης Κορρές

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1972), και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πολυτεχνείο του Μονάχου (1975-77), Διδάκτωρ του Freie Universität του Βερολίνου (1991) και του ΕΜΠ (1992). Μηχανικός στα Έργα Συντήρησης Μνημείων της Ακρόπολης (1975, 1977-1979), Προϊστάμενος του Τμήματος Αναστηλώσεων στη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού (1981), Προϊστάμενος του Έργου «Παρθενών» της Α΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (1983-1999). Αναπληρωτής Καθηγητής (1999) και πρωτοβάθμιος Καθηγητής (2006-2015) στο ΕΜΠ. Δίδαξε αρχαία αρχιτεκτονική, ιστορική τοπογραφία, αναστήλωση, εκτός από το ΕΜΠ και στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, στα Πανεπιστήμια Pensylvania και Berkeley των ΗΠΑ, και σε πανεπιστήμια  και ερευνητικά κέντρα της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας. Έχει συμμετάσχει στη μελέτη, συντήρηση, αναστήλωση και ανάδειξη πολλών ιστορικών μνημείων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ειδικότερα στην Αθήνα, εργάστηκε στο Ερέχθειο, στο ιερό του Διονύσου, στο Διονυσιακό θέατρο στις νότιες παρειές της Ακρόπολης (υπεύθυνος έργου 1980-1983) και κυρίως στον Παρθενώνα (κατά το διάστημα 1983-1999 υπεύθυνος εργασιών αναστήλωσης και ανάδειξης του μνημείου). Διετέλεσε ή είναι  μέλος των Επιτροπών Συντήρησης των Μνημείων της Ακρόπολης (EΣMA), του Διονυσιακού Θεάτρου, της ακρόπολης Λίνδου, του Επικουρίου Απόλλωνος, της Υποεπιτροπής Συντήρησης των Γλυπτών του Παρθενώνα, της Επιτροπής Μαραθώνα. Υπήρξε Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ανέγερσης του Μουσείου Ακρόπολης και μέλος κριτικής επιτροπής Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την αποκατάσταση του ναού του Αυγούστου στο Pozzuοli της Καμπανίας, στη νότιο Ιταλία. Τακτικό μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ, 2006-). Αντεπιστέλλον μέλος του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου του Βερολίνου και  της Koldewey Gesellschaft. Χρυσό Μετάλλιο της Ακαδημίας της Ρώμης (2013), Αργυρό Μετάλλιο της Γαλλικής Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής (1995), Χάλκινο Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών (1989), βραβείο Alexander von Humboldt (2003), Premio Internazionale di Archeologia, città di Ugento (Premio Zeus, 2006). H Ακαδημία Αθηνών τον βράβευσε για το βιβλίο του Η στέγη του Ηρωδείου και άλλες γιγάντιες γεφυρώσεις (2014). Παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος (1998). Κ ύ ρ ι α  α υ τ ο τ ε λ ή  έ ρ γ α: Μελέτη Αποκαταστάσεως του Παρθενώνος, τ. 2β (Αθήνα 1989 Οικοδομική των αρχαίων κιόνων (Αθήναι 1991)· Από την Πεντέλη στον Παρθενώνα (Αθήνα 1993)· Μελέτη Αποκαταστάσεως του Παρθενώνος (Αθήνα 1994)· Εκτέλεση, Περιεχόμενο και Αξία των Χαρτών της Αττικής του Κάουπερτ (Αθήνα 2008)· Η στέγη του Ηρωδείου και άλλες γιγάντιες γεφυρώσεις (Αθήνα 2014)· (Με Κατερίνα Τζανάκη)  Η Κοίτα της Μέσα Μάνης και η αρχιτεκτονική της. Πρόταση προστασίας και ανανεώσεως του οικισμού (Αθήνα 1976)· (Με Χ. Μπούρα και με τη συνεργασία και των Θ. Σκουλικίδη – Ν. Μπελογιάννη – Εύης Παπακωνσταντίνου – Δ. Χαραλάμπους – Κ. Ζάμπα) Μελέτη Αποκαταστάσεως του Παρθενώνα (Αθήνα 1983)· (Με Ν. Τογανίδη – Κ. Ζάμπα – Θ. Σκουλικίδη κ.ά.) Μελέτη Αποκαταστάσεως του Παρθενώνα, τ. 2α (Αθήνα 1989)· (Με C. Hadjiaslani) Die Explosion des Parthenon (Berlin 1990).

Τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών από το 2017

 

Σύλβια Κουτρούλη
Η ενασχόλησή μου με τη μουσική άρχισε σε ηλικία περίπου δέκα ετών, όταν αυθορμήτως επέλεξα να μάθω κιθάρα. Παρότι δεν είχα ακριβώς την κλασική κιθάρα στο μυαλό μου, ωστόσο ο πλούσιος ήχος της όσο και το παράξενο αλλά μερικές φορές συναισθηματικότατο ρεπερτόριό της με κράτησαν σταθερά στις ωδειακές αίθουσες για περίπου άλλα δέκα χρόνια. Ωσπου ακούγοντας κάπου το 1988 στο σπίτι ενός συμφοιτητή μου (είχα εντωμεταξύ εισαχθεί στην αρχιτεκτονική Αθηνών) την πρώτη δισκογραφική δουλειά του Ross Daly αισθάνθηκα ν’ ανοίγεται ένας τελείως καινούργιος κόσμος μπροστά μου. Κι επειδή μερικές φορές η σύμπτωση συνηγορεί διαβολικά με τις επιθυμίες μας, έτυχε ο γοητευτικός Ιρλανδός μουσικός να βρίσκεται στην Αθήνα και μάλιστα να πίνει καφέ με την παρέα του στην πλατεία Εξαρχείων ακριβώς απέναντί μου μια μέρα ενός ηλιόλουστου Μάρτη του προαναφερθέντος σωτήριου έτους. Η γνωριμία ήταν αναπόφευκτη και η διάθεση για μάθηση ασφαλώς δεν εξαντλήθηκε στο πενταήμερο σεμινάριο που ακολούθησε όλως συμπτωματικά στο κολωνακιώτικο «Πανόραμα», όπου μαζί με μια ομάδα μετέπειτα συναδέλφων και φίλων μυηθήκαμε στην αλφαβήτα της ανατολικής μουσικής. Από εκεί και πέρα ο δρόμος είχε δειχθεί: επιτακτικό το ταξίδι στην Τουρκία για προμήθεια οργάνων (ο στόχος τότε ήταν το ούτι) και ακουστικού υλικού καθώς όλ’ αυτά ήταν άγνωστα στην Ελλάδα όσο και οι αρχαιότητές της στους περιηγητές του 17ου αιώνα. Τα τρια- τέσσερα χρόνια που ακολούθησαν βρέθηκα να συναντιέμαι με ανθρώπους και πράγματα που είχαν κάποια σχέση με το είδος σε «εξωτικούς» για μένα τόπους αν έτσι μπορεί να oνομασθεί για παράδειγμα η Κωνσταντινούπολη της φοβικής ακόμη Ελλάδας ασφαλώς την προ ιντερνετική εποχή. Εκεί κάπου στην συνοικία Cengelkoy θα πρέπει να άκουσα ζωντανά από τον Νικηφόρο και ηχογραφημένα από τον Niyazi Sayin τον απίστευτο ήχο του νέυ που υποσυνείδητα χάραξαν την επόμενη και καίρια επιλογή μου. Η Αρχιτεκτονική Σχολή πήρε παράταση επ’ αόριστον, καθώς τη θέση της πήραν πιο ανεπίσημες σχολές όπως αυτή του Σίμωνος Καρά «προς εκμάθησιν της Ελληνικής Μουσικής» και το συνοικιακό αλλά εμπνευσμένο Ωδείο του Βασίλη Γρατζούνα στο οποίο συναντούσα τον γλυκύτατο δάσκαλό μου στο νέυ, Χρίστο Τσιαμούλη. Η επαγγελματική ενασχόληση ήρθε δυσανάλογα γρήγορα καθώς απ΄ότι φαίνεται υπήρχε μια περιρρέουσα δίψα ή απλώς περιέργεια από ένα μικρό αριθμητικά περιβάλλον, κι έτσι βρέθηκα να παίζω με ανθρώπους που ούτε θα το φανταζόμουν σε χώρους «μυθικούς», τους οποίους αυτή τη στιγμή δε θα ήθελα να σας κουράσω καταλογογραφόντας τους. Απ’ την άλλη έπρεπε πολύ σύντομα να μεταδώσω τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις μου σε εφήβους στο νεοσύστατο γυμνάσιο-λύκειο της Παλλήνης (πράγμα που κάνω μέχρι σήμερα),εμπειρία η οποία μ’ έμαθε πολλά. Οι επιλογές μου στο νέυ κατά καιρούς υπήρξαν συντηρητικές κι άλλοτε πιο πειραματικές ακολουθώντας φυσικά το προσωπικό μου όριο για το που «ταιριάζει» ή δεν «ταιριάζει» ο ήχος του ή οι δυνατότητές μου, μη έχοντας όμως ποτέ την ανησυχία ή την «δήθεν» αντίληψη αποστολής να διαιωνίσω αυτό που αγαπώ. Εξακολουθώ και είμαι «εφηβικά» περιχαρής όταν οι συνεργασίες είναι γόνιμες και λογικές και δηλώνω ευθαρσώς ότι ο τρόπος ζωής του μουσικού είναι ο πιο ευχάριστος που γνωρίζω.

 

Γιάννης Μπασκόζος

Ο Γιάννης Ν. Μπασκόζος γεννήθηκε το 1952 στην Αθήνα. Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ασχολήθηκε με τη θεωρία πολιτισμού. Εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στον Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών με καθηγητή τον Μ.Γ. Μερακλή. Για πολλά χρόνια υπήρξε συνεργάτης της οικονομικής εφημερίδας "Εξπρές" και του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη, αρχικά στο περιοδικό "Οικονομικός Ταχυδρόμος" και αργότερα στην έντυπη και ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας "Το Βήμα", έχοντας διατελέσει, μεταξύ άλλων, υπεύθυνος για το ένθετο "Βήμα Ιδεών" και συνεργάτης στο "Βήμα Βιβλία". Παράλληλα, διαδέχθηκε τον Ηρακλή Παπαλέξη στη διεύθυνση του περιοδικού "Διαβάζω", από το 2006 έως τη διακοπή της κυκλοφορίας του, τον Ιούνιο του 2012, ενώ διετέλεσε αρχισυντάκτης του αγγλόφωνου περιοδικού "Hellenic Quarterly". Το 2013 δημιούργησε και έκτοτε διευθύνει το ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο "Ο Αναγνώστης" [www.oanagnostis.gr]. Συνεργασίες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά:"Διαβάζω", "Ο Αναγνώστης", "Ithaca", "Αντί", "Πολίτης", "Ιχνευτής", "Η 'Aλως", "Επιστημονική Σκέψη", "Πανδώρα", "Γραφή" (Λάρισα), "Ρόπτρον" (Βόλος) και άλλα. Έχει εκδώσει τις συλλογές διηγημάτων "ΜΕΖ" (Καστανιώτης, 2005) και "Ποιοι ακούνε ακόμα τζαζ;" (Κέδρος, 2011), την πολιτιστική μελέτη "Τα περιττά και τα ουσιώδη, πολιτιστικές τάσεις στη μεταπολίτευση" (Δελφίνι, 1996) και έχει επιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους "Η πολιτική οικονομία της παγκοσμιοποίησης", σε συνεργασία με τον καθηγητή Κώστα Λαπαβίτσα, (Παπαζήσης, 2004), και "Περί ζώων: με λογική και συναίσθημα", σε συνεργασία με την καθηγήτρια 'Aννα Λυδάκη (Ψυχογιός, 2011).

Τα νέα μας

Τo blog μας

Οι εκδηλώσεις μας

Παιδική εκδήλωση